“My work has always been about psychological, sociological, intellectual and political artifice. This is apparent in the early pictures, but in recent years it is clearer still. I am now more preoccupied by deception, claustrophobia, manipulation and control… I take my work to be social and political but there is no concrete message. Perhaps that is why I feel much closer in spirit to Jacques Tati than to Michel Foucault.”
– Lynne Cohen, 2001-
Zum Saisonstart 2020 zeigen wir eine Einzelausstellung der US amerikanisch-kanadischen Künstlerin Lynne Cohen (1944-2014) mit schwarz-weiß Fotografien, die zwischen 1988 und 1993 entstanden sind.
Die Ausstellung findet in enger Zusammenarbeit mit Lynne Cohens Witwer Andrew Lugg statt, der den künstlerischen Nachlass verwaltet. Es ist die erste Ausstellung mit Werken von Lynne Cohen in der Galerie und die erste Einzelausstellung in Deutschland seit ihrem Tod.
Lynne Cohen gehört zu den wichtigsten Vertreterinnen der konzeptuellen Dokumentarfotografie, die sich ebenso aus der Tradition von Walker Evans wie auch der Environments der 1960er und 1970er speist.
Seit Beginn der 1970er Jahre fotografierte sie Männerklubs (men’s clubs), Klassenzimmer, Bäder, Polizeischulen, militärische Einrichtungen, Labors sowie andere semi-öffentliche und private Innenräume. Cohens Bilder zeigen eine technische und verwaltete Welt, die hoch spezialisierte Tätigkeiten benötigt, dabei aber gleichzeitig ein Gefühl der Entfremdung und Vereinzelung befördert. Obwohl die meisten dieser Tätigkeiten mitten in der Gesellschaft stattfinden und klar funktionalisiert sind, sind sie uns dennoch häufig unbekannt und geschehen im Verborgenen.
Die Fotografien basieren aber nicht allein auf einem soziologischen oder psychologischen Interesse, sondern sind gleichermaßen von einem subtilen und schrägen Humor geprägt. Lynne Cohen inszenierte keines der Sujets und griff nicht in die Szenarien ein. Was sie abbildete, hat sie in dieser Weise vorgefunden. Durch ihr präzises Vorgehen gelang es ihr, einzigartige Fotografien in einer dichten und zwangsläufigen Form zu schaffen. Ihre Arbeit hat sich als stilbildend für eine ganze Generation von Fotografinnen und Fotografen erwiesen.
Die spanische Mapfre-Foundation hat ihr 2015 eine große Retrospektive und Wanderausstellung gewidmet. Das Centre Pompidou, Paris widmet ihr 2021/22 eine umfassende Retrospektive, die im Anschluss daran in der Art Gallery of Ontario, Toronto zu sehen sein wird. In Deutschland bleibt das Werk nach wie vor zu entdecken.
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Lynne Cohen wurde 1944 in Racine, Wisconsin, geboren. Sie lebte und arbeitete von 1973 bis zu ihrem Tod im Jahr 2014 in Kanada. Sie studierte an der University of Wisconsin (BS 1967), der Slade School of Art, University of London, 1964-1965 und der Eastern Michigan University (MA 1969). 1968-1973 unterrichtete sie an der Eastern Michigan University; 1974-2005 an der University of Ottawa; 1984-1992 an der School of the Art Institute of Chicago; 1996 am Nova Scotia College of Art and Design und 2005-2006 an der Virginia Commonwealth University.
Sie erhielt zahlreiche Auszeichnungen darunter 2005 den Governor General’s Award in Visual Arts and Media Arts (Kanada).
Lynne Cohens Arbeiten befinden sich bedeutenden Sammlungen, u.a. Museum Folkwang, Centre Pompidou, Tate Modern, National Gallery Canada; The National Gallery, Washington; Art Institute Chicago und Metropolitan Museum, NY.
“My work has always been about psychological, sociological, intellectual and political artifice. This is apparent in the early pictures, but in recent years it is clearer still. I am now more preoccupied by deception, claustrophobia, manipulation and control… I take my work to be social and political but there is no concrete message. Perhaps that is why I feel much closer in spirit to Jacques Tati than to Michel Foucault.”
– Lynne Cohen, 2001-
To mark the start of the 2020 season, we are showing a solo exhibition by US-Canadian artist Lynne Cohen (1944-2014) with black and white photographs taken between 1988 and 1993.
The exhibition is held in close cooperation with Lynne Cohen’s widower Andrew Lugg, who administers the artist’s estate. It is the first exhibition of Lynne Cohen’s work at the gallery and the first solo exhibition in Germany since her death.
Lynne Cohen is one of the most important representatives of conceptual documentary photography, which draws on the tradition of Walker Evans. Starting in the early 1970s, she photographed men’s clubs, classrooms, bathrooms, police schools, military installations, laboratories, and other semi-public and private interiors. Cohen’s images depict a technical and managed world that requires highly specialized activities, while simultaneously conveying a sense of alienation and isolation. Although most of these activities take place our midst and have a clear function, they are often unknown to us and occur in secret.
However, the photographs are not solely sociological or psychological. They are equally characterized by a pointed sense of humor. Lynne Cohen did not stage any of the subjects or intervene in the scenarios. What she depicted was what she found. Her approach, as thoroughgoing / systematic as it was precise, enabled her to create unique photographs in a form both dense and seemingly inevitable. Her work has proved to be a style-forming influence for a whole generation of photographers.
The Spanish Mapfre Foundation dedicated a major retrospective and travelling exhibition to her in 2015. In Germany the work still remains mostly to be discovered.
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Lynne Cohen was born in Racine, Wisconsin, in 1944. She lived and worked in Canada from 1973 until her death in 2014. A student at the University of Wisconsin (BS 1967), the Slade School of Art, University of London, 1964-1965, and Eastern Michigan University (MA 1969), she taught at Eastern Michigan University, 1968-1973; University of Ottawa 1974-2005; School of the Art Institute of Chicago, 1984, 1992; Nova Scotia College of Art and Design, 1996 and Virginia Commonwealth University, 2005-2006. During her lifetime she received numerous awards including the Governor General’s Award in Visual Arts and Media Arts (Canada) in 2005, and a recipient of numerous other awards.
She has been in countless solo and group exhibitions around the world and is represented in over 50 public collections, including the Museum Folkwang, Essen; Centre Pompidou, Paris; Tate Modern, London; National Gallery Canada; The National Gallery, Washington; Art Institute Chicago; and Metropolitan Museum of Art in New York among others.